måndag 5 juli 2010

Funderationer

Jag läser Alex Schulmans blogg dagligen. Av två anledningar, jag tycker den är rolig samt att jag är nyfiken och intresserad av hur folk lägger sig i andras uppfostran av barn.
Barndiskussioner tar aldrig slut. Är det inte att man inte ammar så är det att man ger barnet socker innan 1 år eller inte lagar egen mat eller smörjer in med solskyddskräm.
Forum på diverse familjesajter översvämmas av präktiga mammor som minsann vet hur barn ska skötas och vilken mat man ska ge eller inte ge...
Jag är så inni skogen less på detta.
Alla föräldrar borde väl veta vad som är bäst för sitt barn, eller?
Ta till exempel detta med solskyddsfaktor. Jag och Johnny har bestämt oss för att inte smörja in Emil med detta... Av olika anledningar! Det är ett val som vi gjort... Tillsammans som föräldrar till vår lilla Emil. Jag tycker inte att det borde ifrågasättas. Samma sak som att vi inte ifrågasätter varför föräldrar smörjer in sina barn... Det finns fler exempel. Uppfostran, socker, att dricka eller inte dricka vare sig man ammar eller inte, Alvedon, egen mat eller köpt, mössa eller solhatt eller inget alls, välling i sängen, 5-minutersmetoden... Jag kan fortsätta, men det blir tjatigt!
Det jag vill komma fram till är att det inte finns något som helst förtroende för föräldrar idag! Om jag vill smörja in mitt barn i kräm som skyddar mot solen INNAN barnet är 1 år (vad som nu händer med huden precis då?) är det ju mitt val. Om jag inte lagar min egen mat till mitt barn så borde jag ju veta och tro att min ögonsten mår bra av detta ändå...
Hur gjorde man förr? Hur många borden fanns det då? Då gjorde man som man tyckte och kände enligt sunt förnuft. Jag tror inte detta förändrats vidare mycket, det sunda förnuftet alltså, utan det är samhället och alla jävla
Besserwisser-morsor där ute som får vissa föräldrar att känna sig som helt värdelösa. Det gör jag också, oftare än man borde! Jag om nån vet väl vad VÅR son behöver och mår bra av. Om jag inte ger barnet Alvedon eller smörjer in med solkräm gör jag ju inte det för att ha i hjäl honom, det borde alla med sunt förnuft förstå...

2 kommentarer:

  1. Haha läser också den och känner likadant! Kul att läsa lite kommentarer ibland av folk som lägger sig i massa de inte har att göra med. Och bikinin var bra söt ;P

    SvaraRadera
  2. Det är inte förrens nu då jag har 3´dje barnet som jag känner att min uppfostran och mina och Johans val av gränssättning inte ifrågasätts! Eller så är det så att jag inte bryr mig lika hårt...jag VET att alla barn är olika :-)
    Jag försöker att ALDRIG dömma då folk väljer att göra annorlunda än jag själv. Som du säger, alla föräldrar känner ju sina egnas barn bäst och dess behov.
    Jag väljer ju tex att stå vid lillan då hon ska sova längre än vad "de flesta" skulle göra. Jag känner att hon har det behovet av trygghet för att kunna somna in.
    Kram Maria!! Du är ju bäst för Emil och det vet du!

    SvaraRadera