onsdag 3 mars 2010

I renoveringstankar

Innan Emil såg dagens ljus flyttade vi till ett nytt hus. Eller nytt och nytt, för oss i alla fall.
Huset är byggt på 70-talet och gissa vad som var modernt då? Furu. Jajjamänsan.
Det var furu i taket, furu på väggar, räcket till trappen var furu. Furu är för mig fruktansvärt. Hemskt.
Så, vi målade helt sonika allting vitt. Vitt tak, vita väggar, vitt räcke. Det tog tid och jag var höggravid. Men fint blev det.
Inflytten skedde typ en veckan innan beräknat förlossningsdatum. Jag gjorde allt. Bar kartonger, städade bort slipdamm och byggdamm som en galning. Ni som gjort det vet att det inte är fixat i en handvändning. Jag vet inte hur många gånger jag dammtorkade och skurade golven. Emil kom 3 dagar efter beräknat datum, inte fasiken hjälpte det att jag slet hund.
Vart vill jag komma?
Jo, vi valde ju bort en del under den första delen av renoveringen. Tex köket. Köket är så snyggt med 70-talsluckor i F U R U och ett läckert, modernt kakel i färgerna brun/grön. Bläk.
Så, nu tänkte jag måla om kaklet. Det är i alla fall en början till ett lite fräschare kök. När vi får råd byter vi ut allt... Min gudars Gud vad jag ser fram emot den dagen.
Jag tror det blir bra att måla det vitt. Vitt vitt vitt. Vitt inne och fortfarande, väldigt vitt ute...

2 kommentarer:

  1. Det finns typ.. hmm.. vad kallas det, men som klisterlappar man kan sätta på kakel så ser det ut som nytt! =) Vi har också furuluckor som jag vill måla om men det känns sååå drygt då man måste måla allt bakom och runtikring också haha.

    här ser du http://lillalen.blogspot.com/2010/02/pimp-my-kokskakel.html

    SvaraRadera
  2. Det kommer nog att göra STOR skillnad!! Kommer ihåg att det stank nått fruktansvärt av färgen *urk* När Elin målade kaklet på Böleäng och jag var gravid då jag tittade på..trodde jag skulle spy! P

    SvaraRadera