fredag 26 februari 2010

Modersinstinkt

Jag läser Sanna Lundells blogg - hon är tillsammans med Sveriges näst Snyggaste man ( Johnny är snyggare :-))
Mikael Persbrandt.
Hon skriver om mörkrets makter. Hon har samma ritual som vi har vi nattning av barn. Bortsett från att jag inte badar med min kille varje kväll...
Vi tar av kläderna, äter gröt, torkar av lilla kroppen som är full med mat, tar på pyjamas och sen säger vi god natt till pappa. Ja, det är jag som nattar, har blivit så... Johnny gör det ibland, men nu funkar det bra med mig och Emil i denna rutin. Jag lägger ner Emil i sängen, det är mörkt, så mörkt som vi bara kan få det. Provar lägga barnet på sidan, somnar han så gör han det på en gång. Är han på ett litet djävuls-humör, så trilskas han ett tag och då provar vi magen, då brukar han somna utan problem...Under hela proceduren är jag bara tyst. Säger ingenting.  Jag går ut och han sover! Sover å sover...
Ibland så blir det ju kaos så klart - men ju striktare vi är med tider och skarpa rutiner, desto bättre somnar han utan grin å gnäll. Där märker man hur beroende barn är av regler och rutiner. Bakslag kommer vi med all säkerhet att få. Jag tror inte att Emil kommer sköta sig så här snyggt tills han är 43 och nyss utflyttad från vårt sovrum. Nä, vi kommer nog få känna av sömnlösa nätter - sanna mina ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar